AssisDent-palvelun häiriötilanne 26.-28.9.2022 – Häiriön juurisyy on korjattu

AssisDent-palvelussa oli 26.-28.9.2022 häiriötilanne, joka vaikutti merkittävään osaan AssisDent-asiakkaita ja näiden loppukäyttäjiä. Häiriön vuoksi AssisDent-palvelun kirjautumisessa ja käytössä saattoi esiintyä satunnaisesti käyttöä hidastavia tai estäviä häiriöitä:

  • Sisäänkirjautumiset estyivät hetkellisesti tai tapahtuivat hitaasti
  • AssisDentin käytössä saattoi esiintyä hitautta, tiedon tallennusvirheitä, odottamattomia oho-ilmoituksia sekä järjestelmän kaatumisia

Häiriön juurisyy
Häiriön juurisyynä AssisDent-palvelun tietokantapalvelimilla käytettävän Microsoftin SQL Serverin tietokantamuutosten jäljittämistoiminnon ns. Auto-Cleanup toiminnallisuuden ohjelmistovirhe. Tämän toiminnallisuuden ajoittaisen virheellisen toiminnan takia tietokantojen normaali toiminta on hidastunut ja pahimmillaan lopulta hetkellisesti estynyt. Tietokantakyselyjen ruuhkautuessa vaikutukset ovat alkaneet heijastumaan AssisDent-palvelun muihin osiin, jonka johdosta häiriö on laajentunut. Kun virhetilassa oleva Auto-Cleanup toiminnallisuus on suoriutunut loppuun, AssisDent-palvelun tila on toipunut automaattisesti normaaliksi muutamissa minuuteissa.

Häiriön korjaavat toimenpiteet ja ennaltaehkäisy
Auto-Cleanup toiminnallisuus on otettu pois käytöstä ja vastaavat toimet suoritetaan jatkossa korvaavalla ajastetulla menettelyllä. Microsoftille on raportoitu Auto-Cleanupin ohjelmistovirhe ja virheen poistuminen todennetaan ennen kuin Auto-Cleanupin uudelleenkäyttöä tullaan harkitsemaan. Häiriön juurisyyn luonteen vuoksi ongelman aiheuttaja ei ollut suoraan vaan välillisesti havaittavissa ja satunnaisesti tapahtuvan ilmentymisen vuoksi hankala saada toistumaan, jotta juurisyy olisi voitu nopeasti rajata ja korjata. Vastaavien tilanteiden ennaltaehkäisemiksi olemme parantaneet palvelumme monitorointia sekä selvitys- ja palautumistoimenpiteitä.

Pahoittelemme häiriöistä aiheutunutta haittaa.